از کتاب «معماری خانه‌های قاجار» در لاهیجان رونمایی شد
از کتاب «معماری خانه‌های قاجار» در لاهیجان رونمایی شد
با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر از کتاب «معماری خانه‌های قاجار» در اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان رونمایی شد.

به گزارش تیترما از روابط عمومی اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان؛ کتاب معماری خانه‌های قاجار نوشته‌ی مجتبی پوراحمدی استادیار دانشکده‌ی معماری و هنر دانشگاه گیلان روز پنج شنبه ۲۲ آبان ۹۹ با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان رونمایی شد.

در این ویژه برنامه که «حسین نصیری کامران» محقق و استاد دانشگاه به عنوان مهمان ویژه و سخنران حضور داشت،گفت: معماری باید زمانیت و مکانیت داشته باشد و در زمان و مکان خودش شکل بگیرد. اکنون نیازها و رفتارهای مردم تغییر کرده اما می‌توانیم سنت‌های قدیم خود را جاری و نو کنیم.

 

نگار نادری

وی با اشاره به این‌که بسیاری از ساختمان‌های قدیمی از بین رفته گفت: ساختمان‌هایی که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده شاخص بوده و معرف معماری کل جامعه نیست، بلکه مربوط به خانواده‌های متمول بوده و نیاز است در خصوص معماری زندگی افراد عادی نیز تحقیق صورت گیرد.

در ادامه‌ی این برنامه مجتبی پور احمدی نویسنده‌ی کتاب «معماری خانه‌های قاجار لاهیجان» ضمن معرفی کتاب‌اش گفت: لاهیجان یکی از ارزشمندترین بافت‌های تاریخی شهرهای حاشیه‌ی جنوبی دریای خزر [کاسپین] را داراست که بسیار ارزشمند است، در شهر لاهیجان هنوز جا برای حفاظت از آثار و بناهای تاریخی وجود دارد و امیدوارم این کتاب به این امر کمک کند.

کتاب «معماری خانه‌های قاجار لاهیجان و نظام کنترل ساختمانی مرتبط با آن در ۳۷۴ صفحه و مصور توسط انتشارات دانشگاه گیلان در ۱۰۰۰ جلد به قیمت ۱۹۸۰۰۰۰ ریال چاپ و به بازار کتاب عرضه شده است .