با ۲۰ سال سابقه «همراه بیمار» شما می‌شویم
با ۲۰ سال سابقه «همراه بیمار» شما می‌شویم
چنان‌چه شخص «همراه استخدام شده» خود درگیر بیماری (این‌جا ویروس کرونا) شود؛ می‌تواند از استخدام کننده طلب غرامت کند؟

همراه بیمار شما در بیمارستان می شویم

تیترما- افشین معشوری/ شاید شما هم که این یادداشت را می‌خوانید؛ تصویری را که این روزها در «شبکه‌های اجتماعی» دست به دست می‌شود و روی آن نوشته شده است:

همراه بیمار شما می‌شویم

را دیده و خوانده باشید.

این اعلامیه، این روزها بییندگان و منتقدین بسیاری پیدا کرده است. ظاهر قضیه البته بسیار موجه و عادی است. فردی به دنبال کار می‌گردد و می‌خواهد از راه حلال کاری برای خودش دست و پا کند که در همین آگهی نیز ذکر شده است «۲۰ سال سابقه‌ی کار» پشتوانه‌ی این «آگهی آماده به کار» است؛ اما در نگاهی دیگر پرسش‌های بسیاری پیش می‌آید که بد نیست مرور کنیم.

 

یک: آیا خانواده‌ی بیمار می‌توانند شخص «غیر» را جای خود روانه‌ی بیمارستان کنند؟

دو: آیا در موارد ضروری و اضطرار، «همراه استخدامی» صلاحیت اظهارنظر یا تصمیم‌گیری در خصوص بیمار موصوف را دارد؟

سه: آیا خانواده‌ی بیمار می‌توانند پیش از قرارداد «همراهی» از «آگهی دهنده» آگهی تایید سلامت طلب کنند؟

چهار: اساسا به لحاظ قانونی بیمارستان می‌تواند مانع حضور شخصی بدون نسبت خانوادگی در اتاق بیمار شود؟

پنج: چنان‌چه شخص «همراه استخدام شده» خود درگیر بیماری (این‌جا ویروس کرونا) شود؛ می‌تواند از استخدام کننده طلب غرامت کند؟

 

البته پرسش‌های بسیار دیگر نیز می‌توان به این‌ها افزود؛ اما این یادداشت از این جهت نوشته شده که بعد از «فروش از سر نیاز اعضای ریز و درشت بدن»؛ حالا طبقه‌ی فرودست جامعه برای معیشت خانواده، سلامتی‌اش که نیاز هر انسانی است را نیز به حراج گذاشته است و از سوی دیگر؛ برخی از مقامات و مسئولان چنان همه‌چیز را شیک و زیبا جلوه می‌دهند که هر آدم واقع‌بینی حیرت می‌کند.

امیدواریم همان‌طور که این تصویر (و تصاویر مشابه) در شبکه‌ها با واکنش شهروندان مواجه شده است؛ مسئولان نیز ببینند و تا «مرگ»  بیش از این درِ خانه‌ی همه را نزده چاره‌یی بیاندیشند.

  • نویسنده : افشین معشوری
  • منبع خبر : اختصاصی