داروهای بدون برچسب وزارت بهداشت مصرف نکنید
داروهای بدون برچسب وزارت بهداشت مصرف نکنید
رییس آزمایشگاه سم‌شناسی مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران گفت: گرایش به داروهای غیراستاندارد، تهدید کننده‌ی سلامت و حیات است.

داروهای تقلبی

به گزارش تیترما؛ مریم اخگری افزود: بررسی‌های به عمل آمده در آزمایشگاه های سم شناسی پزشکی قانونی بر روی داروهای ترک اعتیاد، افزاینده وزن (بدن‌سازی)، کاهنده‌ی وزن و افزاینده قوای جنسی نشان می‌دهد که داروهای فله‌ای و بدون برچسب وزارت بهداشت موجود در عطاری‌ها، حاوی مواد مؤثره‌ی دارویی بوده و در صورت استفاده، تهدید کننده‌ی سلامتی و حیات افراد هستند.

اخگری ادامه داد: استفاده از طب مکمل و جایگزین امری شناخته و پذیرفته شده در جهان بوده و در بسیاری از کشورها در حال گسترش است و در سال های اخیر مصرف داروهای مکمل با پایه گیاهی در کشور ما نیز روند رو به رشد داشته است.

بر اساس خبر ایرنا، عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: متأسفانه بسیاری از مکمل‌های دارویی که با منشاء به اصطلاح گیاهی از مبادی غیررسمی وارد کشور شده و یا از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی به فروش می‌رسند؛ داروی تقلبی بوده و مصرف آن‌ها می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد کند.

رییس آزمایشگاه سم‌شناسی مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به تعریف سازمان جهانی بهداشت از «داروهای تقلبی» تصریح کرد: دارویی که به صورت عمدی، به لحاظ هویت و منشا، دارای برچسب اشتباه باشد در زمره‌ی داروی تقلبی قرار دارد. در تعریف سازمان جهانی بهداشت تصریح شده است: فرآورده‌ای غیراستاندارد که کیفیت، ایمنی و کارایی کم‌تری نسبت به نمونه‌های استاندارد دارند، داروی تقلبی هستند. متأسفانه عمده مکمل‌های گیاهی موجود در بازار سیاه دارویی ایران دارای این خصوصیات بوده و به عنوان داروهای تقلبی محسوب می‌شوند.

وی با بیان این‌که داروهای تقلبی در شکل های مختلف قرص، کپسول و ساشه (پودری) و در رنگ‌ها و طرح های مختلف موجود است، افزود: داروهای گیاهی دست‌ساز دارای طیف گسترده‌ای است و به عنوان مکمل‌های غذایی، مواد نیروزا، داروهای لاغری، داروهای چاقی، داروی چربی سوز، داروهای ترک اعتیاد به سیگار و مواد مخدر، داروهای بدن‌سازی، داروهای ضد چروک و جوانی پوست، داروهای افزاینده قوای جنسی و بسیاری از مواد دیگر به بیماران معرفی می‌شوند.

 

  • نویسنده : تحریریه
  • منبع خبر : ایرنا