اسطوره‌های آفرینش در رمان تازه‌ی ابراهیم شیری
اسطوره‌های آفرینش در رمان تازه‌ی ابراهیم شیری
بازگشت یک فرشته اثری در سبک فانتزی مدرن است. در این رمان همه چیز با داستان آفرینش آغاز می‌شود و پروردگار به همراه فرشتگان مقرب از شخصیت‌های داستانند.

ابراهیم شیری

رمان بازگشت یک فرشته سومین اثر ابراهیم شیری است که به تازگی با همکاری دو نشر «سبزان» و «آمه» در ۱۲۰ صفحه به چاپ رسیده است.

ابراهیم شیری متولد ۱۳۶۹ است. از وی پیش از این دو کتاب با نام‌های «کتیبه آتشین» و «نبرد تهمتن» در حوزه داستان‌نویسی برای نوجوانان توسط نشر داستان منتشر شده است.  وی در این سه کتاب در قالب فانتزی اسطوره‌ها، افسانه‌ها و حماسه‌های ملل و خاصه ایران را در خط سیر داستانش بازآفرینی کرده است.

بازگشت یک فرشته اثری در سبک فانتزی مدرن است. در این رمان همه چیز با داستان آفرینش آغاز می‌شود و پروردگار به همراه فرشتگان مقرب از شخصیت‌های داستانند. ماجرا از جشنی آغاز می‌شود که خداوند به دلیل خلق موجودات، زمین و سیاره‌ای مهم‌تر ترتیب داده و در آن جشن دو فرشته و دو یار صمیمی با نام  عزازیل و همای نیز حضور دارند. پرودگار در روز جشن هدایایی به فرشتگان می‌بخشد که مهم‌ترین سیاره به عزازیل و همای می‌رسد. اما پس از خلق انسان مسیر دو فرشته از یکدیگر جدا می‌شود. همای در قالب دختری به زمین می‌رود و عزازیل که پس از آفرینش انسان گمراه شده به فریب انسان‌ها و نابودی  روی می‌آورد. در این رمان بهشت و دنیای فرشتگان، خانه‌ها و درختان بهشتی، ماموریت فرشتگان و همین‌طور تلاش‌ها و کشکمش‌های همای و عزازیل برای نیل به اهدافشان به تصویر کشیده شده است. در مسیر داستان هرچه بیشتر با رمان پیش می‌رویم فضا حماسی‌تر شده و شاهد اسطوره‌ها و پهلوانانی از ملل مختلف در نبردهای مختلف هستیم که  هرکدام برای نجات یا نابودی جهان مبارزه می‌کنند. ماجراها در ایران، بهشت و دیگر سیارات در حال رخ دادن است. ندا نریمان که دختری ساکن زمین و از کشور ایران است، از قهرمانان این داستان می‌باشد که در عصر حاضر زندگی می‌کند و سرنوشت او با سرنوشت همای و عزازیل گره خورده است.

در قسمتی از این رمان می‌خوانیم:

در نزدیکی دروازه بهشت، عزازیل و همای قدم می‌زدند. عزازیل در فکر بود. همای نگاهی پرتعجب به او انداخت و گفت: عزازیل! مدتی است در فکر هستید و چیزی نمی‌گویید. دلیل این‌همه سکوت چیست؟! عزازیل لب به سخن گشود و گفت: می‌دانی همای، سال‌ها پروردگار را عبادت کرده‌ام. اما احساس می‌کنم مساله‌ای ذهن مرا به خود مشغول ساخته است. پرسشی در ذهنم پدیدار شده و آن این است که معنی برخی از دستورات خداوند را نمی‌فهمم!

همای گفت: اما عزازیل! تو سال‌ها او را عبادت کرده‌ای. صفات او را به زبان آورده و او را تسبیح کرده‌ای.

عزازیل گفت: البته! اما معنی دستوراتش را نمی‌دانم!

  • نویسنده : رضا روزبهانی
  • منبع خبر : اختصاصی