چگونه خبر بنویسیم؟
چگونه خبر بنویسیم؟
بسیاری از کارشناسان معتقدند «تیترهای بدون فعل» اغلب به شعار تبدیل می‌شوند؛ اما یکی از شرایط برای کاربرد تیترهای بدون فعل، انجام شدن آن کار است.

برای نوشتن خبر، ابتدا لازم است بخش‌های مختلف یک خبر را بشناسیم:

 

هر «خبر» از سه بخش کلی «تیتر، لید و متن» تشکیل می‌شود و شایسته است «نوآموزان خبرنگاری» پیش از هر مبحث دیگر، با این عناصر آشنا شوند.

تیتر: بخش اول خبر است که به طور طبیعی در بالای خبر و با فونتی مجزا و برجسته مشاهده می‌شود، مانند:

رییس‌جمهور فردا به گیلان می‌رود

توجه داشته باشید که برخلاف تمامی جملات، هرگز در انتهای تیتر «نقطه» نمی‌گذاریم. تیتر می‌تواند بر خلاف دیگر اجزا، بدون فعل نوشته شود، اگر چه بسیاری از کارشناسان معتقدند «تیترهای بدون فعل» اغلب به شعار تبدیل می‌شوند؛ اما یکی از شرایط برای کاربرد تیترهای بدون فعل، انجام شدن آن کار است، یعنی کارشناسان خبر معتقدند تیتر بدون فعلا زمانی استفاده می‌شود که کار انجام شده باشد. مانند:

سخنرانی حسن روحانی در ورزشگاه شهید عضدی رشت

که تیتر بالا، دلالت بر سفر رییس‌جمهور و سخنرانی‌اش برای حاضران دارد.

بخش بعدی خبر «لید» نام دارد که پاراگراف نخست خبر است و معمولا باید به‌گونه‌یی نگارش شود که مخاطب، برای مطالعه‌ی خبر تشویق و ترغیب شود. لید اغلب در ۱ یا ۲ جمله و کم‌تر از ۴۰ واژه نوشته می‌شود و باید تلاش کرد بدون افشای تمامی محتوای خبر بهترین مطالب را در آن دست‌چین کرد. مانند:

حسن روحانی، رییس‌جمهور با حضور در ورزشگاه عضدی رشت به ابراز احساسات مردم پاسخ داد.

آن‌چه در خصوص «تیتر و لید» قابل ذکر است، این‌که توصیه شده است بین این دو رابطه‌ی منطقی وجود داشته باشد، به معنای ساده‌تر بتوان در تیتر و لید واژه‌هایی مشترک پیدا کرد.

آخرین بخش ساختمان یک خبر، متن یا بدنه‌ی آن است. خبرنگار با توجه به مشاهده، دست‌نویس و یا ضبط سخنرانی یا نشست خبری متن را تنظیم می‌کند. متن خبر با توجه به سبک‌های خبرنویسی‌یی که در بخش‌های دیگر به آن خواهیم پرداخت، نگارش می‌شود.

  • نویسنده : افشین معشوری
  • منبع خبر : کتاب: نگارش خبر و شبکه های اجتماعی