تعریف خبر
تعریف خبر
«خبر گزارش یک رویداد است نه خود رویداد» و آن‌چه گزارشگر می‌نویسد، خبر نامیده می‌شود.

«خبر گزارش یک رویداد است نه خود رویداد» و آن‌چه گزارشگر می‌نویسد، خبر نامیده می‌شود.

در فرهنگ فارسی عمید خبر «آگاهی، حدیث، آن‌چه از گفتار یا کردار کسی بگویند»یا «مطلبی که برای آگاهی و اطلاع مردم بگویند یا بنویسند.» تعریف شده است. معادل خبر در زبان‌های اروپایی واژه‌ی «Information» است که با معانی مختلف استفاده می‌شود. گاهی معنای خاص حقوقی دارد و منظور از آن، کسب آگاهی قضایی و جزایی درباره‌ی متهمین به ارتکاب جرم است.

فرهنگ لغت آکسفورد نیز خبر را «اطلاعات جدید از رویدادهای گذشته و گزارش رخدادهای جدید» معنی کرده است؛ اما در زبان‌های اروپایی بین خبرهای معمولی (اطلاعاتInformation) و خبرهای تازه، که به آن «news» گفته می‌شود، تفاوت وجود دارد.

خبر معمولی شامل اطلاعاتی است که درباره‌ی وقایع جاری منتشر می‌شود. در این نوع اطلاعات هرچند عنصر نو بودن اهمیت فراوانی دارد، اما اگر انتشارشان به تأخیر بیافتد، اشکالی ایجاد نمی‌شود، در حالی‌که در خبرهای تازه عنصر «نو» بودن اهمیت بیش‌تری دارد و اگر بلافاصله انتشار نیابند، برای روز بعد یا حتی در ساعات و دقایق بعد قابل استفاده نیستند. به همین سبب خبرهای تازه را به کالاهای فاسد شدنی مثل سبزی و میوه تشبیه کرده‌اند که اگر به موقع استفاده نشوند، فاسد می شوند و نمی‌توان روزهای بعد از آن‌ها استفاده کرد. اما باتوجه به تعریف‌های گوناگون می توان گفت «خبر گزارشی از رویدادهای واقعی و عینی و اعلام و بیان وقایع جالب زندگی اجتماعی و نقل عقاید و افکار عمومی است که دارای یک یا چند ارزش خبری بوده و چگونگی ارائه این گزارش تحت تأثیر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی شکل می‌گیرد.»

  • نویسنده : افشین معشوری
  • منبع خبر : کتاب: خبرنویسی و شبکه‌های اجتماعی، نشر آوای غزل، 1398