تاثیر هنر بر سلامت روان
تاثیر هنر بر سلامت روان
استفاده از ابزار هنری باعث کاهش اضطراب‌ها، تشویش‌ها، ترس ها و در نتیجه باعث افزایش امید به زندگی و تقویت سیستم ایمنی بدن افراد می‌شود .

شقایق هاشمی شکفته

شقایق هاشمی شکفته

کارشناس ارشد روان‌شناسی و هنر درمانگر

 

هنر درمانی یک خدمت تخصصی است، اما با بررسی زندگی روزمره و عادی انسان‌ها مشاهده می‌کنیم که افراد به‌صورت تجربی با انجام کارهای هنری و به‌کار بردن هنر، شاهد بهبود حالات روحی و روانی‌شان بوده‌اند.

همین مسئله نشان دهنده‌ی اهمیت بالای این موضوع است و طی چند سال اخیر، روان‌شناسان و هنر درمان‌گران تلاش زیادی برای معرفی و شناخت بهتر این علم به عموم جامعه نموده‌اند.

همه‌ی ما هنرمند نیستیم. اما همه ما قادر به کشیدن نقاشی، مجسمه‌سازی،طراحی، نواختن، ساخت صنایع دستی و عکاسی هستیم.

برخی از ما در انجام کارهای هنری توانایی و استعداد بیش‌تری داریم؛ اما معنایش این نیست که دیگران قادر به انجام این کار نخواهند بود. اشخاص در سطوح مختلف می‌توانند کارهای هنری را انجام دهند. مهم لذت بردن از انجام این کارهاست.

استفاده از ابزار هنری باعث کاهش اضطراب‌ها، تشویش‌ها، ترس ها و در نتیجه باعث افزایش امید به زندگی و تقویت سیستم ایمنی بدن افراد می‌شود .

هنر به افراد کمک می‌کند تا ارتباط بهتری با محیط، اطرافیان و طبیعت برقرار کنند.

نکته‌ی مهم و قابل تامل در تاثیر هنر بر سلامت روان، افزایش خلاقیت در افراد است. تقویت خلاقیت باعث بهبودی و سلامت روان می‌شود.

درگیر شدن  در برنامه‌های هنری در افراد منزوی و تنها باعث تقویت ارتباطات اجتماعی و پیوند مجدد آن‌ها با اشخاص و گروه‌های جدید می‌شود .

انجام کارهای هنری باعث می‌شود تا حواس افراد از مشکلات پرت شود و غرق در انجام کار مورد نظر شوند و لحظاتی را روی کار هنری تمرکز کنند.

افرادی که زمان بیش‌تری را به هنر اختصاص می‌دهند از وضعیت روانی بهتری نسبت به سایرین برخوردار هستند.

هنر به ابراز و تخلیه حالات روحی که عمدتا قابل بیان با کلمات نیستند، کمک می‌کند.

امید که این یادداشت تلنگری باشد تا همه‌ی ما با وجود درگیری و مشغله‌های زندگی، انجام یک کار هنری را به لیست کارهای روزانه‌مان اضافه کنیم تا شاهد جادوی هنر بر زندگی و احوالات‌مان باشیم .

  • نویسنده : شقایق هاشمی شکفته
  • منبع خبر : اختصاصی