جای خالی مشاور رسانه‌یی احساس می‌شود
جای خالی مشاور رسانه‌یی احساس می‌شود
از کارت هدیه‌های پنجاه هزارتومانی یک مدیرکل گرفته تا «بسته‌های پفک و کوکی» که گفته شد یکی از همین ادارت کل «با ارزش 65 هزارتومان» به خبرنگاران اهدا کرده است؛ چیزی جز کوچک انگاشتن شان و شخصیت خبرنگار و حرفه‌شریف خبرنگاری نیست که کاش اصلا اتفاق نمی‌افتاد و یا این‌که رسانه‌های حاضر در آن‌جلسه، چنین توهینی را نمی‌پذیرفتند.

افشین معشوری

 

افشین معشوری/ سال‌های پیش که «روز خبرنگار » از راه می‌رسید؛ نمایندگان مجلس، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و حتی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، هر کدام با توجه به بودجه و بضاعت‌شان برخی از خبرنگاران را که در طول سال عملکردهای‌شان را پوشش داده بودند؛ دعوت کرده و با کارت هدیه‌یی که گاه از بیست هزارتومان شروع می‌شد و به مبالغ بالاتری از پنجاه، صد، دویست و سیصد هزارتومان و…می‌رسید؛  تقدیر، تجلیل یا هر نام دیگری که بتوان بر آن نهاد می‌کردند، اگرچه همه می‌دانیم اساسا زندگی امروز آن‌چنان بر افراد گوناگون جامعه فشار وارد کرده و همگان را در تنگنا قرار داده که این مبالغ (و حتی بالاتر) اصلا در شمار نمی‌آید.

در این حال، ۱۷ مرداد امسال که روز خبرنگار فرا رسید؛ اغلب ادارات و نهادهای ذکر شده در سطور بالا به بهانه یا به دلیل «کووید۱۹» یا اصلا مراسمی برگزار نکردند و یا اگر  برگزار کردند؛ به شکل محدود و گاه گزینشی مبادرت به تقدیر از برخی خبرنگاران کردند که این موضوع منجر به نارضایتی و سروصدای بسیاری از اهالی رسانه شد.

بد نیست در این‌جا اشاره‌یی به برخی رفتارها بکنم که مشاهده شد. از کارت هدیه‌های پنجاه هزارتومانی یک مدیرکل گرفته تا «بسته‌های پفک و کوکی» که گفته شد یکی از همین ادارت کل «با ارزش ۶۵ هزارتومان» به خبرنگاران اهدا کرده است؛ چیزی جز کوچک انگاشتن شان و شخصیت خبرنگار و حرفه‌شریف خبرنگاری نیست که کاش اصلا اتفاق نمی‌افتاد و یا این‌که رسانه‌های حاضر در آن‌جلسه، چنین توهینی را نمی‌پذیرفتند.

در این میان، در لاهیجان نیز اتفاق دیگری افتاد. نشست خبری نماینده‌ی مردم لاهیجان، سیاهکل و… در حالی برگزار شده که همه می‌دانیم زمان زیادی از حضور «رسول فرخی میکال» در کسوت نمایندگی نمی‌گذرد و این موضوع البته برای سایر شهرها نیز چنین بود؛ اما مشکل از آن‌جا آغاز شد که در دعوت از افراد برخی ناهماهنگی‌هایی اتفاق افتاد و آن‌طور که شنیده شد؛ عده‌یی از اهالی رسانه به‌عنوان اعتراض در جلسه شرکت نکرده و به نوعی آن را تحریم کردند.

این‌که چه تعداد از افراد شرکت نکرده‌اند؛ البته موضوع این نوشتار نیست؛ اما وقتی به عنوان یک روزنامه‌نگار به ماجرا نگاه می‌کنم؛ جای خالی «یک مشاور رسانه‌یی» را در کنار نماینده‌ی محترم لاهیجان خالی می‌بینم، کسی که بتواند پل ارتباطی بین نماینده و اهالی رسانه باشد و البته مناسبات «رسول فرخی» را با اهالی رسانه در لاهیجان و رسانه‌های دیگر شهرها و خارج از استان نیز تنظیم نماید.

این‌که نماینده‌ی لاهیجان به این موضوع اعتقاد دارد یا خیر، معلوم نیست و آینده آن را نشان خواهد داد؛ اما تجربه نشان داده مدیر یا مسئولی که واقع‌نگر بوده، کم‌تر متضرر شده است.

به نماینده‌ی محترم مردم لاهیجان پیشنهاد می‌کنم حتما یک نفر را که به رسانه اشراف کافی داشته باشد؛ به جمع همکاران دفترش اضافه کند.

  • نویسنده : افشین معشوری
  • منبع خبر : اختصاصی