در آتش وطن سوختن ارزش دارد
در آتش وطن سوختن ارزش دارد
اگر متوجه این نکته شویم که نسل‌های فراوانی آرزوهای‌شان را با خود به گور بردند، ولی تاریخ از حرکت خود باز نأیستاد ( و باز نخواهد ایستاد) آن وقت به قضاوت‌های عجولانه بها نخواهیم داد.

دکتر بهمن مشفقی

دکتر بهمن مشفقی
به نظر می‌رسد جوانان ما و بسیاری از منتقدین جوان ما، تاریخ ایران و جهان را آن‌طور که باید مطالعه نکرده‌اند و به همین جهت فورا از اصطلاح «نسل سوخته!» مایه می‌گذارند و خود را راحت می‌کنند.

این نسل سوخته؛ اگر تنها «مقدمه‌یی» که بر کتاب«وقایع اتفاقیه» نوشته شده است را مطالعه کنند، چه بسا متوجه شوند در مقابل آن‌چه که بر نسل‌های پیشین رفته است، در آرمانشهر زندگی می‌کنند!

تاریخ همین نشیب و فرازهاست. نه با فحش دادن، نه با آه و ناله و خشم و غضب، و نه با یاس و ناامیدی، مسایل و مشکلات حل‌شدنی نیست. هیچ قوم و ملتی در کوتاه مدت به آرزوهایش نرسیده و نخواهد رسید.

یکی از مشکلات امروز این است که ما وقایع و سیر حوادث اجتماعی را، با مقیاس و واحد سن‌مان (مقیاس عمر بشر) می‌سنجیم و به همین جهت، فکر می‌کنیم اگر در سن محدود خود، به آن‌ها نرسیدیم، آسمان به زمین خواهد آمد!

هزار سال! آری هزار سال! قرون وسطی و حاکمیت قرون وسطایی طول کشید! چه نسل‌های سوخته‌یی را شاهد بود؛ خدا می‌داند!؟ اما سرانجام آن دوران جهل، نادانی و سیاهی را پشت سر گذاشت.

انقلاب فرانسه که تکلیف کلیسا را از همان آغاز روشن کرده بود، طیِ یکصد و پنجاه سال، خوب توجه کنید «طی ِ یکصدوپنجاه سال» فرانسه را به جمع کشورهای مدرن و آزاد جهان رساند، در واقع در سال ۱۷۸۹ میلادی تا سال ۱۹۴۸ طول می‌کشد، تا دموکراسی در کشور فرانسه تثبیت شود.

اگر متوجه این نکته شویم که نسل‌های فراوانی آرزوهای‌شان را با خود به گور بردند، ولی تاریخ از حرکت خود باز نأیستاد (و باز نخواهد ایستاد) آن وقت به قضاوت‌های عجولانه بها نخواهیم داد و به تنها به چیزهایی بها خواهیم داد که امیدواری،-خرد ورزی-، روشن‌گری و مبارزه با جهل و نادانی در آن ریشه داشته باشد و ما را به آن‌‌ها برساند؛ نه این که شب و روز تنها در آرزوی آن‌ها، در سرگردانی به‌سر بریم و افسوس بخوریم!

هیچ جا وطن انسان نمی‌شود. وطن حتی اگر جهنم هم باشد؛ در آتش آن سوختن، ارزش دارد تا در بی‌وطنی بودن، ولی دایم به وطن و مسایل آن چشم داشتن!

لاهیجان/ امرداد ماه ۱۳۹۹شمسی

  • نویسنده : دکتر بهمن مشفقی
  • منبع خبر : اختصاصی