صنعت گیلان در کماست
صنعت گیلان در کماست
پتانسیل موجود در شهرک‌های صنعتی استان -و به ویژه لاهیجان و لنگرود- آن‌قدر بالاست که با اعمال مدیریت درست توسط مدیریت «شرکت شهرک‌‌های صنعتی استان گیلان» می‌توان سروسامانی به چرخ تولید داد و از برکت چرخش چرخ‌دنده‌های تولید، بسیاری از جوانان استان که بیکار روزها را به شب می‌رسانند به کار تولید گماشت.

افشین معشوری
افشین معشوری

در سال جهش تولید، خوب است نگاه مسئولین به «شهرک‌های صنعتی» جدی‌تر باشد. گیلان، این استان همیشه محروم از خدمات، زمین‌های مرغوب را  به افرادی که از هر سو می‌آیند بذل و بخشش می‌کند تا از راه رسیدگان با گرفتن موافقت اصولی، از «شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان» زمین و از «بانک‌های استان» وام بگیرند.

تا این‌جای ماجرا البته طبق مصوبه‌ها طبیعی است، اما ماجرا از آن‌جا اسف‌ناک می‌شود که برخی‌شان مشغول تولید می‌شوند؛ و بعضی دیگر به دلایلی کار را در مراحل مختلف تعطیل می‌کنند و استان گیلان می‌ماند و محیط‌زیستی که بخشی از آن فدایی صنعت می‌شود و وام‌هایی که گاهی هرگز بازپرداخت نشده و یا زمانی پرداخت می‌شود که وام‌گیرنده چندین برابر آن را با «سرمایه‌گذاری غیرمولد» در بخش‌های اقتصاد، به چنگ آورده است.

 

شهرک صنعتی ازبرم سیاهکل

در روزهای اخیر؛ مشاهدات میدانی نگارنده و همکاران‌ام در چند «شهرک صنعتی نالکیاشر لنگرود، شهرک صنعتی یعقوبیه لنگرود، شهرک صنعتی (ازبرم) سیاهکل، شهرک صنعتی لاهیجان و شهرک صنعتی اطاقور» به عنوان نمونه‌ی آماری، نشان می‌دهد اغلب واحدها به شکل غم‌انگیزی در محاق‌اند و کم‌تر شرکتی است که در حال تولید باشد و برخی نیز سوله‌ها را به مشاغل غیرمرتبط اجاره داده‌اند.

 

کارخانه کلوچه لیکو

به عنوان مثال در «شهرک صنعتی نالکیاشر لنگرود» قریب به اتفاق واحدها با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و انگشت‌شمارند تولیدکنندگانی که هنوز چرخ‌شان در حال چرخیدن است. در «شهرک صنعتی یعقوبیه» البته هنوز واحدها در حال راه‌اندازی‌اند. در «اطاقور» نیز کم و بیش وضعیت به روال دیگر شهرک‌ها، اوضاع چندان بر وفق مراد نیست و اگر آن بخش از شرکت‌های دارای تمکن و پیشینه‌ی تولیدی «شهرک صنعتی لاهیجان» را کنار بگذاریم، احتمالا در لاهیجان نیز وضعیت چندان بهتر نیست و این البته ظاهر ماجراست و از درون شرکت‌ها خبر می‎رسد، حقوق ماه‌های اخیر کارکنان همین شرکت‌های دارای پیشینه‌ی درخشان نیز با تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

 

شهرک صنعتی سیاهکل

در شهرک صنعتی «ازبرم» سیاهکل البته اوضاع دیگری حاکم است. بنا بر مشاهدات میدانی و گفت‌وشنود با فعالان این شهرک، از حدود ۹۰ واحد تولیدی، کم‌تر از یک سوم واحدها در حال فعالیت‌اند و این در حالی است که شهرک صنعتی ازبرم در بهترین منطقه‌ی آب‌وهوایی ممکن احداث شده است.

 

شهرک صنعتی سیاهکل

روی سخن این یادداشت با نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی به ویژه نمایندگان دو شهر لنگرود و لاهیجان است. پتانسیل موجود در شهرک‌های صنعتی استان -و به ویژه لاهیجان و لنگرود- آن‌قدر بالاست که با اعمال مدیریت درست توسط مدیریت «شرکت شهرک‌‌های صنعتی استان گیلان» می‌توان سروسامانی به چرخ تولید داد و از برکت چرخش چرخ‌دنده‌های تولید، بسیاری از جوانان استان که بیکار روزها را به شب می‌رسانند به کار تولید گماشت.

امیدواریم این تلنگر کوتاه، سرنخی باشد برای نمایندگان محترم مجلس تازه که این روزها با مشکلات عدیده‌ی برجامانده از ادوار پیشین دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مشاهده شده است برخی‌شان در همین مدت کوتاه در راستای شناسایی معضلات و مشکلات گذشته پرتلاش‌اند، باشد که راه‌کارهای‌شان به نتیجه  برسد تا مرهمی بر زخم جامعه‌ی تحت فشارمان شود.

  • نویسنده : افشین معشوری
  • منبع خبر : اختصاصی