قوت ِ زمستانی کرونا
قوت ِ زمستانی کرونا
هشدارها می‌گوید پاییز و زمستان سختی خواهیم داشت. مردمِ سرگردان و نگران در پی ذخیره کردن ابزاری هستند که بایستی در روزهای کرونایی هشدار، به همراه داشته باشند تا امنیت خاطرشان فراهم باشد.

فرامرز محمدی پور

فرامرز محمدی‌پور

برکسی پوشیده نیست که جهان خصلتی مانا دارد و مانند دوچرخه‌یی است که هیچ زمان پنچر نمی‌شود و مدام رو به جلو حرکت می‌کند. بشر نیز در این راه، روحیه‌یی جست‌و‌جوگر دارد و می‌خواهد در هر برهه‌یی دست به کشف و شهود بزند؛ حال فرقی نمی‌کند خروجی این همه تلاش چه باشد و به قول معروف، این دست طبیعت است که گاه‌گاهی تلخ از آستین بیرون می‌آید و در کشف و شهود بشری چنان زشت ظاهر می‌شود که ناگوارترین آسیب‌اش نابودی انسان‌هایی است که برای روزگار بهتر و جهانی آبادتر تلاش می‌کنند.

باید پذیرفت گاه بدترین‌ها از آسمان می‌بارد و زمین را ناخوش می‌کند؛ مانند این بار که «کرونا» آمد و فعلا می‌تازد و تنها به همت دست و فکر بشر قابل پیش‌گیری و کنترل است.

بی‌تردید، اگر دست در دست هم ندهیم؛ در «پیک»های متوالی ضربه‎های جبران‌ناپذیری خواهیم خورد و در این راه، مورخین به گونه‌یی خواهند نوشت که این رخداد عجیب، نه تنها آدمی‌زاد را عاصی کرد، که رفتارهای غیرانسانی سودجویانی که بویی از انسانیت و معرفت نبرده‌اند و «مال‌اندوزی» را شیرین‌تر دوست دارند؛ در روزهای کرونایی فقط به «احتکار» فکر کردند،گرانی را پیشه کردند و «ابزار» مبارزه با کرونا را احتکار کردند و گرانی را بر انسانیت ترجیح دادند.

هم‌اکنون در خرداد ۱۳۹۹ که شرایط کمی مناسب‌تر شده است؛ هشدارها می‌گوید پاییز و زمستان سختی خواهیم داشت. مردمِ سرگردان و نگران در پی ذخیره کردن ابزاری هستند که بایستی در روزهای کرونایی هشدار، به همراه داشته باشند تا امنیت خاطرشان فراهم باشد؛ یعنی در بهار رویش و تابستان کار «قوت زمستانی کرونایی» را ذخیره کنند و بتوانند مانند قدیم که مردم به فکر «قوت زمستانی» بودند تا از لحاظ مایحتاج زندگی به مشکل بر نخورند؛ به جمع‌آوری «ماسک، الکل، پد و سایر ملزومات بهداشتی» بپردازند.

زیاده‌خواهی بشر در سال «کرونا» پررنگ‌تر شد، تا نشان دهد بایستی برای سبک زندگی جدید، چاره‌یی اندیشید؛ اما چگونه و به چه قیمتی؟! که این خود مسئله‌ی مهمی است.

این روزها مردم به امنیت بهداشتی فکر می‌کنند و می‌دانند کرونا با کسی شوخی ندارد و سبک زندگی جدید هشدار می‌دهد که از ذخیره کردن غافل نباشید؛ زیرا می‌دانند:

۱-برنامه‌ریزی دست اندرکاران دولتی ممکن است منسجم و یا حتی خارج از توان باشد و درنهایت عده‌یی بی بهره بمانند.
۲-برای مردم ثابت شده است که سودجویان و دلالان دندان تیز کرده‌اند تا در روزهای کرونایی، هم‌نوعان خود را ناجوانمردانه در تنگنا قرار دهند.

چاره‌یی نیست؛ اما این هشداری جدّی است و این تلنگر را زدیم تا به مسئولان بگوییم «ذخیره سازی» ابزاری که اگر از لحاظ بهداشتی به شیوه‌ی اصولی نگه‌داری نشوند بهداشت مردم را به مخاطره می‌اندازد؛ وظیفه‌ی شماست؛ در غیر این‌صورت دودش به چشم مردم می‌رود. لطفا ابزار مبارزه با کرونا را تامین و ذخیره کنید تا شهروندان ایرانی در روزهای نیاز، دچار سرگردانی نشوند.

  • نویسنده : فرامرز محمدی پور
  • منبع خبر : دوهفته‌نامه‌ی خردورز| نیمه‌ی دوم خرداد 99| شمار‌ی 89