با این تدارکات نباید انتظار المپیک را داشت
با این تدارکات نباید انتظار المپیک را داشت
استیلی نباید قبول مسئولیت می‌کرد چون بالاخره فدراسیون به عنوان متولی فوتبال یک مربی را برای تیم امید انتخاب می‌کرد.

ناصر قراگزلو/ حسرت صعود تیم امید به المپیک باز هم باقی ماند و به نوعی ۴۸ ساله شد. مشکلات زیادی در این بین وجود داشت که باز هم مانع صعود تیم امید به المپیک شد. برای ریشه‌یابی مشکل تیم امید با ابراهیم قاسمپور یکی از بازیکنان و مربیان اسبق تیم ملی همکلام شدیم.

چرا تیم امید ما باز هم مانند ادوار گذشته موفق به صعود به المپیک نشد؟
فوتبال ما در تمامی تیم‌های پایه ضعیف است و این مشکل از تیم‌های باشگاهی ما شروع می‌شود و به تیم‌های ملی ما در این رده باز می‌گردد. هیچ وقت برای تیم‌های پایه هزینه نمی‌کنیم و برنامه و بودجه لازم را در نظر نمی‌گیریم به همین دلیل بازیکن در تیم‌های پایه، خوب مسیر رشد خودش را طی نمی‌کند. این مشکلات زمانی بیشتر می‌شود که هیچ برنامه مدونی برای این تیم‌ها در نظر گرفته نمی‌شود و شرایط هم در پایان همین می‌شود که در تیم امید دیدیم.

تیم امید این بار هم از حیث بازیکن بد نبود اما چرا موفقیتی حاصل نشد؟
ما برای تیم امید در فاصله چند ماه، سه مربی‌مان را تغییر دادیم؛ نکته‌ای که نشان می‌دهد ما در این تیم دچار سردرگمی و بلاتکلیفی بودیم و هیچ زمانی نتوانستیم تصمیم درستی برای تیممان بگیریم.

حمید استیلی بعد از اینکه یحیی گل محمدی و چند مربی دیگر مسئولیت سرمربی تیم امید را قبول نکردند، مسئولیت تیم امید را به ناچار قبول کرد شما چقدر استیلی را مقصر می‌دانید؟
به نظرم استیلی نباید قبول مسئولیت می‌کرد چون بالاخره فدراسیون به عنوان متولی فوتبال یک مربی را برای تیم امید انتخاب می‌کرد اما به هر حال اگر بخواهیم دقیقاً کالبد شکافی کنیم، استیلی فقط ۲۰درصد مقصر بود چون تدارکات و بودجه و اردوی خوبی برای تیم امید مهیا نساختیم، مهم‌تر اینکه زمان لازم را برای ساختن تیمی قوی در نظر نگرفتیم و در کمترین زمان می‌خواستیم بهترین نتیجه را بگیریم که این امر امکانپذیر نبود.

اما بازیکنان ما در بازی‌ مقابل چین فرصت‌های گل متعددی را از دست دادند که با گل کردن چند فرصت از آن موقعیت‌های متوالی شرایط به گونه دیگری تغییر می‌کرد!
ناهماهنگی زیادی در تیم امید وجود داشت و ما متأسفانه فرصت‌های زیادی را از دست دادیم اما به کارگیری از بازیکنان نکته مهم دیگری بود که ما نتوانستیم از آنها خوب استفاده کنیم مثلاً ما دیدیم که مهدی قائدی در تیم باشگاهی‌اش آمار خوبی به لحاظ گلزنی و گلسازی دارد اما این بازیکن در تیم امید موفق نبود. این موضوع به نداشتن تمرین و بازی‌های تدارکاتی کافی و در کنار آن استفاده نکردن به شکل خوب باز می‌گردد. از سوی دیگر اگر ما از امید نورافکن در دفاع چپ یا پست هافبک دفاعی استفاده می‌کردیم شرایط بهتری حاصل می‌شد. اجرای برنامه‌های تاکتیکی به زمان نیاز دارد و با دو سه هفته تمرین و چند بازی تدارکاتی نمی‌توان از بازیکن و مربی انتظار نتیجه لازم را داشت.

اما به نسبت بازی‌های تدارکاتی خوبی برای تیم امید در نظر گرفته شد؟
چند بازی تدارکاتی قطعاً نمی‌تواند تضمینی برای رفتن یک تیم به المپیک باشد. مارادونا بهترین بازیکن جهان جدا از تمرینات تیمی و اختصاصی روزانه، روزی ۲۰۰ ضربه کاشته می‌زد و او با این سبک در تیم و به لحاظ انفرادی خودش را آماده می‌کرد به همین دلیل ما نمی‌توانیم از بازیکنمان با دو سه هفته اردو و چند بازی تدارکاتی انتظار رفتن به المپیک را داشته باشیم.

  • منبع خبر : ایران ورزشی