تصرفات ساحلی دریای خزر توسط وزارت کشور مشخص شد
تصرفات ساحلی دریای خزر توسط وزارت کشور مشخص شد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه‌ی منطقه‌ای وزیر کشور گفت: برای نخستین بار در طول تاریخ کشور تصرفات غیرقانونی ساحلی دریای خزر، توسط وزارت کشور شناسایی و مشخص شد.


به گزارش تیترما، بابک دین‌پرست در نشست با اعضای اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گیلان در رشت افزود: تاکنون کسی جرأت ورود به موضوع آزادسازی سواحل دریای خزر را نداشته ، اما وزارت کشور برای نخستین بار در طول تاریخ کشور به این حیطه وارد شده است و با فشار توانستیم آن را مشخص کنیم .
وی بیان کرد: مشخص کردیم از ۸۹۰ کیلومتر نوار ساحلی ۳ استان شمالی چه میزان به صورت غیرقانونی در اختیار بخش‌های دولتی، نهادهای غیر دولتی ، عمومی، بخش خصوصی، نیروهای نظامی و انتظامی، اطلاعات، قوه قضاییه و مقننه قرار گرفته است.
وی با بیان این‌که به استانداران این سه استان ( گیلان، مازندران و گلستان) ابلاغ کرده ایم که حق هیچ‌گونه صدور مجوز تغییر کاربری سواحل را ندارند ، تصریح کرد: در این موضوع ابتدا جلوی تصرفات بیش‌تر را گرفته‌ایم و از سوی دیگر به همه‌ی دستگاه‌های مرتبط ابلاغ کردیم که اقداماتی را در رابطه با آزادسازی حریم سواحل دریای خزر انجام دهند.
دین پرست با بیان این‌که به دستگاه‌ها نامه نوشتیم که تصرفات غیر قانونی را تخلیه کنند ، تأکید کرد: آزاد سازی سواحل دریای خزر را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.
وی در ادامه با اشاره به گردشگر پذیر بودن گیلان و مشکلات مربوط به تالاب انزلی تصریح کرد: بنابر نظر کارشناسان اگر برای تالاب انزلی کاری انجام ندهیم، باید در انتظار خشک شدن آن بین ۷ تا ۱۰ سال آینده باشیم چراکه قبلاً عمق تالاب انزلی بین ۷ تا ۱۲ متر بوده؛ اما اکنون به ۵ سانتی‌متر تا یک متر (در بهترین شرایط رسیده)؛ از این رو در این موضوع نیز ورود پیدا کرده ام و به طور جدی آن را نیز پیگیری خواهم کرد.
گیلان دارای افزون بر حدود ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در ۹ شهرستان استان است .

  • منبع خبر : ایرنا