گروهی از محققان کشور هم‌زمان با وقوع سیل در اوایل سال جاری، موفق شدند با راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی، انرژی مورد نیاز روستای حیات‌الغیب استان لرستان را که درگیر سیل شده ‌بود، تامین کنند.

به گزارش تیترما، افشین اصلیان، متخصص حوزه‌ی انرژی‌های خورشیدی و مجری این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در زمان وقوع سیل اوایل سال جاری، بسیاری از نواحی سیل‌زده در کنار سایر نیازمندی‌ها، نیاز به تامین انرژی داشتند که در این راستا در دیداری که از مناطق سیل‌زده داشتیم، طرحی را برای تامین انرژی مورد نیاز اجرایی کردیم.

وی اظهار کرد: در این طرح با حمایت‌های مردمی اقدام به راه‌اندازی سیستم خورشیدی کردیم که هم آب گرم مورد نیاز مردم سیل‌زده را تامین کرد و هم امکان برق‌رسانی به چادرها ایجاد شد.

اصلیان، با بیان این‌که راه اندازی این پایلوت تجربیات خوبی برای طراحی سیستم‌های خورشیدی در شرایط بحرانی بود، خاطر نشان کرد: نیروگاه خورشیدی ایجادشده توان تامین انرژی برای ۴۰ چادر را دارد.

مجری طرح یادآور شد: در صورت حمایت از این طرح و تکمیل آن می‌توان پک‌هایی در شرایط بحرانی تهیه کرد تا در زمان وقوع مخاطرات از آن بهره‌برداری کرد.

به گفته این محقق حوزه‌ی انرژی‌های خورشیدی، این سیستم قادر است در مدت ۳ ساعت برق مورد نیاز مناطق آسیب‌دیده از مخاطرات طبیعی را تامین کند.