سرنوشت عجیبی که عزت‌اللهی برای خودش رقم زد
سرنوشت عجیبی که عزت‌اللهی برای خودش رقم زد
سعید خیلی جوان بود که تبدیل به یکی از مهره‌های قابل اعتماد کارلوس کی‌روش در تیم ملی شد. او در نقش یکی از دو هافبک میانی تیم ملی، تقریباً در تمام تورنمنت‌های مهم مثل مرحله مقدماتی و نهایی جام جهانی 2018 به طور ثابت بازی کرد.

 

در میان استعدادهای جوان یک دهه اخیر فوتبال ایران، سعید عزت‌اللهی سرنوشت عجیبی برای خودش رقم زده. هافبک خوش قد و بالایی که در ۱۶ سالگی در لیگ برتر ایران توجه‌ها را به خود جلب کرد و پیش از جشن تولد ۱۸ سالگی راهی تیم پایه اتلتیکو مادرید شد، هرچه در تیم ملی درخشید و چهره‌های نامدار را نیمکت‌نشین کرد، به همان اندازه در سطح باشگاهی ناموفق بود. او حالا مدت‌هاست که با انتقال قرضی راهی تیم‌های مختلف اروپایی می‌شود و از این نیمکت، به نیمکت دیگری می‌چسبد.
سعید خیلی جوان بود که تبدیل به یکی از مهره‌های قابل اعتماد کارلوس کی‌روش در تیم ملی شد. او در نقش یکی از دو هافبک میانی تیم ملی، تقریباً در تمام تورنمنت‌های مهم مثل مرحله مقدماتی و نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ به طور ثابت بازی کرد و اگر آن گلی که به اسپانیا زد، مردود اعلام نمی‌شد می‌توانست بخش مهمی از تاریخ فوتبال ایران در جام‌های جهانی را تغییر دهد.
با روحیاتی که از کی‌روش سراغ داشتیم، بی‌توجه به اینکه هافبکش در تیم باشگاهی چه موقعیتی دارد، اگر سعید عزت‌اللهی در مرحله نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا مصدوم نبود، باز هم جلوتر از رقبا به ترکیب اصلی تیم ملی می‌رسید اما با ورود مارک ویلموتس، جایگاه تثبیت شده سعید هم به خطر افتاد و دیگر به تیم ملی هم دعوت نشد. درباره او به کنایه می‌گفتند که بازی‌های ملی عزت‌اللهی از بازی‌های باشگاهی‌اش بیشتر است که البته چندان هم بیراه نیست. او با سابقه ۲۵ بازی ملی، در سه فصل اخیر کمتر از ۲۰ بار در سه کشور روسیه، انگلیس و بلژیک به میدان رفته و این همه نیمکت‌نشینی برای فوتبالیستی که هنوز راهی طولانی در پیش دارد، خوب نیست. اما در عرصه باشگاهی، برخلاف دیگر جوان فوتبال ایران، سردار آزمون که در لیگ روسیه درخشید و از تیم‌های سطح پایین‌تر به باشگاه مطرحی مثل زنیت سن پترزبورگ پیوست، سعید تا امروز هیچ موفقیتی در این لیگ نداشته. او بعد از چند بار قرض داده شدن به باشگاه‌هایی مثل آمکار و آنژی، فصل گذشته در چمپیونشیپ (سطح دوم فوتبال انگلیس) فقط ۴ بار فرصت پیدا کرد در لیگ به زمین برود و البته مصدومیت طولانی‌مدت، بخت درخشش در ردینگ را از او گرفت.
در آغاز همین فصل وقتی عزت‌اللهی راهی لیگ بلژیک شد، خیلی‌ها تصور می‌کردند روزهای تلخ او در سطح باشگاهی به پایان رسیده و این هافبک ۲۳ ساله، بالاخره از نیمکت جدا می‌شود اما در تیم نه چندان بزرگ یوپن، باز هم اوضاع برای سعید تغییر نکرد و حالا او در تیمی که امید ابراهیمی در ترکیب اصلی‌اش حضوری دائمی دارد، فقط یک بار در لیگ به زمین رفته.
با وضعیتی که این روزها سعید عزت‌اللهی در آن گرفتار شده، شاید بهترین مسیر برای آینده فوتبالی‌اش، بازگشت (ولو موقت) به فوتبال ایران باشد. او با کیفیتی که پیش از این بارها بروز داده، می‌تواند در بزرگترین تیم‌های لیگ ایران بازیکن ثابت باشد و حیف است که روزهای شکوفایی فوتبالی‌اش روی نیمکت تیم‌های گمنام اروپایی هدر برود.

  • نویسنده : علی مغانی
  • منبع خبر : ایران ورزشی