پیوستن به FATF از وخیم‌تر شدن اوضاع جلوگیری می‌کند
پیوستن به FATF از وخیم‌تر شدن اوضاع جلوگیری می‌کند
لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس‌جمهور معتقد است پیوستن به fatf از وخیم‌تر شدن اوضاع جلوگیری می‌کند.

به گزارش تیترما از فارس، معاون حقوقی رییس جمهور با تاکید بر این‌که در چارچوب FATF، حداقل با ارز خودمان می‌توانیم مبادلات بانکی انجام دهیم، گفت: اگر ما در لیست سیاه عضو FATF قرار گیریم، حتی با بانک‌های معمولی و ارزهای ملی هم نمی‌توانیم مراوده داشته باشیم. ما باید دراز مدت به این موضوع نگاه کنیم چون تا ابد قرار نیست در زیر تحریم آمریکا باشیم.

معاون حقوقی رییس‌جمهور بیان داشت: ایران دارای اقتصاد بزرگی است و جزو بیست کشور بالا قرار دارد و نمی‌تواند از بانکداری بین المللی جدا شود، نباید تحریم‌های یکجانبه آمریکا را تبدیل به تحریم‌های ۲۰۰ کشور کنیم.

جنیدی با اشاره به بند ۱۹ توصیه‌های FATF در مورد تقابل با کشورهای عضو لیست سیاه، در پاسخ به این پرسش که آقای ظریف گفته که نه من و نه آقای رییس جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به این معاهدات مشکلات حل می‌شود، افزود:‌ پیوستن به FATF حداقل از بدتر شدن اوضاع جلوگیری می‌کند چون بانک‌های روسیه و چین هم به ما توجه(هشدار) داده است.

معاون  رییس‌جمهور تصریح کرد: حتی ممکن است با پذیرش این معاهده شرایط مان ده یا بیست درصد هم بهتر شود، درست است که عواید کشور از پذیرش این معاهده در شرایط تحریم صددرصد نشود، اما دست‌کم از بدتر شدن اوضاع جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی مبنی بر ای‌نکه گفته است کسی که مخالف پیوستن به FATF است، تضمین دهد شرایط از این وضع بدتر نشود، ادامه داد: الان بانک و پست کشورهای روسیه و چین به ما می‌گویند در صورت نپذیرفتن FATF دچار مشکل می‌شویم چون ریسک بانک‌ها بالا می‌رود و در صورت اشتباه دچار جریمه می‌شوند.

جنیدی با بیان این‌که چرا با نپذیرفتن FATF شرایط را بدتر می‌کنیم، بیان داشت: ما نباید تحریم‌های آمریکا در نظام بین الملل را مشروع کنیم. چرا وقتی می‌توانیم شرایط را مدیریت کنیم اجرای این معاهده را نپذیریم.

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا بخشی از نیروهای مسلح ما در فهرست تحریمی خود قرار داده است آیا این موضوع برای ما مشکل پیدا نمی‌کند، گفت: دلیل منطقی برای اینک ار وجود ندارد، چون مجوزی برای کمیته‌ی ذیل شورای امنیت برای تعیین مصادیق نیست و همان کمیته‌ی موارد اجماعی دنیا را می‌گذارد نه مواردی که آمریکا گفته است.