مدیرکل انتقال خون گیلان گفت: در ۹ ماه امسال هشت هزار و ۹۳۶ نفر در این استان برای اولین بار خون اهدا کردند.

به گزارش تیترما، بابک پاکدل خوش اخلاق در گفت و گو با ایرنا افزود: در این مدت ۱۷ هزار و ۱۶۴ نفر از افراد با سابقه و ۳۷ هزار و ۳۱۰ نفر از اهداکنندگان مستمر، خون اهدا کردند.

وی عنوان کرد : در این بازه زمانی در مجموع ۷۴ هزار ۴۹۰ نفر به پایگاه های انتقال خون استان گیلان مراجعه کردند که از این تعداد ۶۳ هزار و ۴۱۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان خاطر نشان کرد : ۶۱ هزار و ۱۱۷ نفر از اهدا کنندگان خون مرد و دو هزار و ۲۹۳ نفر زن هستند.

وی با قدردانی از اهداکنندگان خون در گیلان با بیان این‌که به همکاری همیشگی مردم نوع‌دوست برای تامین خون در این استان نیازمندیم، اظهار داشت: مردم اهدای خون را به روزهای خاص و مناسب ها موکول نکنند و با توجه به این‌که نیاز به خون، همیشگی است، همواره یاری گر انتقال خون برای تامین خون‌های مورد نیاز بیماران باشند.

مدیرکل انتقال خون گیلان از مردم خواست تا با توجه به فصل زمستان همچنان با انتقال خون استان همکاری کنند تا ذخیره‌ی  هفت روز خون استان را طبق استانداردها در طول هفته داشته باشیم .

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد و فرآورده های خونی در استان گیلان تولید می شود که این خون ها برای مصدومان حوادث، جراحی ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد مورد نیاز مورد مصرف قرار می گیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن، آمار بالای جراحی های قلب و عروق، تصادفات، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال (اهداکنندگان مستمر تا ۶۵ سال) ، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فاصله اهدای خون هر ۸ هفته یک بار مشروط به آن‌که تعداد دفعات آن در طول یک سال، از چهار بار بیش‌تر نشود، همراه داشتن اصل کارت شناسایی (شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه و برای اهداکنندگان بار اول کارت ملی الزامی است) شرایط اهدای خون است.