تکثیر طبیعی و مصنوعی کیلکا و خاویار در دستور کار شیلات است
تکثیر طبیعی و مصنوعی کیلکا و خاویار در دستور کار شیلات است
معاون صید و بنادر ماهی‌گیری سازمان شیلات ایران تامین غذای سالم را یکی از اولویت های کاری سازمان شیلات و معاونت صید و بنادر ماهی‌گیری دانست و گفت: تکثیر طبیعی و مصنوعی کیلکا و خاویار در دستور کار موسسه‌ی تحقیقات علوم شیلاتی قرار دارد.

به گزارش تیترما، سید پرویز محبی در حاشیه‌ی فعالیت مجدد تنها کشتی تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور بعد از چند سال که در بندرانزلی برگزار شد، با اشاره به وجود ۱۱ هزار و ۵۰۰ شناور در کشور، اظهار کرد: ۱۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم بر روی این شناورها مشغول به کار هستند.

وی با بیان این‌که سالانه ۷۷۰ هزار تن انواع ماهیان و آبزیان از دریاهای شمال و جنوب کشور استحصال می شود، تصریح کرد: سهم استان های شمالی از این میزان حدود شش درصد است که معادل ۴۲ هزار تن در سال می شود.

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری سازمان شیلات ایران، با تاکید بر لزوم برنامه ریزی جهت برداشت از ذخایر آبی و دریایی، تصریح کرد: حفاظت از منابع و ذخایر موجود و بازسازی آن و برخورد با برداشت غیر مجاز و صید بی رویه آبزیان بیش از پیش در دستور کار شیلات قرار دارد.

محبی، تامین غذای سالم را یکی از اولویت های کاری سازمان شیلات و معاونت صید و بنادر ماهی‌گیری دانست و گفت: متاسفانه ماهی کیلکا و خاویار خزر دچار مشکل شده است، لذا تکثیر طبیعی و مصنوعی این گونه های بی نظیر در دستور کار موسسه‌ی تحقیقات علوم شیلاتی قرار دارد.

وی با بیان این‌که راه اندازی دوباره‌ی کشتی تحقیقاتی شیلات در دریای خزر کمک قابل توجهی به شناسایی آبزیان و حفظ ذخایر دریایی می‌کند، متذکر شد: کشتی تحقیقاتی گیلان با وجود قدمت ۵۰ ساله، می‌تواند در شناسایی انواع آبزیان و انجام تحقیقات تا عمق ۱۰۰۰ متر موثر باشد.

این مقام مسئول ایجاد اشتغال از طریق شناسایی و برداشت منابع جدید دریایی را از دیگر ماموریت های سازمان شیلات دانست و تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری به تحقیق و پژوهش نیاز داریم تا بتوانیم درباره‌ی دریا دانش و اطلاعات به دست آوریم، لذا در راستای انجام تحقیقات باید حمایت‌های مالی انجام شود.

  • منبع خبر : ایسنا