مربی خارجی بس است، با مربی ایرانی کار را شروع کنید
مربی خارجی بس است، با مربی ایرانی کار را شروع کنید
حشمت مهاجرانی سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین با قدرت از انتخاب سرمربی ایرانی دفاع می‌کند.

ناصر قراگزلو/حشمت مهاجرانی سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین با قدرت از انتخاب سرمربی ایرانی دفاع می‌کند و در گفت و گویی با صراحت بر این نکته تأکید می‌کند که دلیلی برای موفق نشدن مربی ایرانی وجود ندارد.

بلاتکلیفی عجیبی برای تیم ملی به وجود آمده. با این شرایط شما شخصاً چه نسخه‌ای برای تیم ملی ایران می‌پیچید؟
من اعتقاد دارم که مربی ایرانی امتیازات مثبت زیادی برای تیم ملی ایران دارد. مربی وطنی خودش را با روحیات و اخلاقیات جامعه تطبیق می‌دهد و از لحاظ آدابته شدن با جو کشورمان شرایط ایده‌آلی دارد.

فکر می‌کنید کدام مربیان داخلی برای مربیگری ایده‌آل باشند‌؟
ما مربیان خوب زیادی نظیر قلعه‌نویی، یحیی گل‌محمدی و علی دایی و چند مربی داخلی دیگر داریم که قادرند به خوبی در تیم ملی موفق عمل کنند.

اما وقتی بحث بازی‌های ملی و بین‌المللی پیش می‌آید بعضی منتقدان می‌گویند مربیان داخلی در بازی‌های ملی و خارجی چندان موفق نمی‌شوند؟
به طور اجمالی می‌گویم که بهتر است با مربی ایرانی کار را ادامه بدهیم و دلیلی ندارد که مربی ایرانی در تیم ملی موفق نشود، با قاطعیت هم روی این موضوع تأکید می‌کنم که مربی ایرانی حتماً موفق می‌شود. من خودم در این زمینه تست شدم و نمونه مربیان ایرانی هستم که در بین ۱۶ تیم و در شرایطی که فقط یک تیم می‌توانست صعود کند من زمینه صعود تیم ملی ایران را فراهم ساختم، ضمن اینکه بزرگترین حسن مربی ایرانی هم به این نکته باز‌می‌گردد که مربی ایرانی دردسر ندارد و مانند مربیان خارجی دردسر درست نمی‌کند. نمونه مربیان خارجی هم ویلموتس و استراماچونی بودند که همه دیدند در این مدت چقدر ما را اذیت کردند و جامعه فوتبالی ما را به چالش کشیدند، به همین دلیل هم می‌گویم که دیگر خسته شدیم، تکلیف را روشن کنید و با مربی ایرانی کار را در تیم ملی بزرگسالان ادامه دهید.

فکر می‌کنید با تدارکات فعلی و بضاعتی که داریم مربی داخلی می‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد؟
با قاطعیت از این موضوع حرف می‌زنم که اگر نصف امکانات و شرایطی را که برای مربی خارجی فراهم می‌سازند برای مربی ایرانی مهیا سازند حتماً ما موفق می‌شویم و اصلاً دلیلی ندارد که ما به ناموفق بودن مربیان وطنی فکر کنیم. الان هم من با قاطعیت می‌گویم که ۱۲ امتیاز را می‌گیریم و افتخارمان هم این می‌شود که با مربی ایرانی به دور بعدی و جام جهانی صعود کردیم.

در مورد تیم ملی امید ایران و بازی‌های سختی که داریم شما چه نظری دارید و چقدر به صعود این تیم با توجه به گروه سختی که در آن قرار گرفته امیدوارید؟
آینده فوتبال مملکت ما به تیم امید و موفقیت آن معطوف است و در واقع این بازیکنان هستند که باید چنین دیدی در تیم ملی بزرگسالان‌مان بازی کنند و بدرخشند، نمونه آن هم تیمی بود که به المپیک مونترال رفت و بعد هم همان بازیکنان در تیم ملی بزرگسالان‌مان بهترین بازی‌ها و نمایش‌ها را ارائه دادند و در تیم ملی بزرگسالان‌مان درخشیدند. در حال حاضر هم باید بیشتر و بیشتر از تیم امید حمایت کنیم و با مهیا کردن بازی‌های تدارکاتی بیشتر، استیلی و بازیکنان تیم امید را هر چه بیشتر برای موفقیت در تیم امید کمک کنیم. تیم امید بازی‌های سختی در پیش دارد اما من به استیلی و بازیکنان خوبی که دارد خیلی امیدوارم و مطمئن هستم این تیم می‌تواند از گروهش صعود کند.

با این وجود به طلسم‌شکنی امیدوارید؟
بله من به طلسم‌شکنی ۴۴ ساله تیم امید خیلی امیدوارم چون انصافاً استیلی خیلی برای تیم امید زحمت کشید و هر‌چه در توانش بود برای تیم امید خرج کرد، بنا‌بر‌این کسی نمی‌تواند حمید استیلی را به کم‌کاری متهم کند. انتخاب بازیکنان خوب در کنار تمرینات و انجام اردوها و بازی‌های تدارکاتی قوی از جمله نکات برجسته‌ای هستند که همه ایران را به شکل واقعی به موفقیت تیم ما امیدوار ساخته‌اند.

  • منبع خبر : ایران ورزشی