از منظر جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی برای توسعه‌ی روابط با همسایگان و تجدید روابط با عربستان سعودی وجود ندارد و برای تامین امنیت و ثبات در منطقه باید همه‌ی کشورها در کنار یکدیگر قرار داشته باشند.

 

به گزارش تیترما از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸ در دیدار «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان، با بیان این‌که دیدار با مسئولان عمان همواره فرصتی مغتنم برای گسترش روابط دوستانه فی‌مابین است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه‌ی مناسبات و همکاری‌ها با همسایگان خود به‌ویژه عمان اهمیت ویژه‌یی قایل است.

حسن روحانی با بیان این‌که با تلاش مسئولان ایران و عمان، همواره روابط دوستانه و برادرانه‌یی میان دو کشور برقرار بوده است، افزود: خوشبختانه امروز تحرک خوبی در مناسبات اقتصادی فی‌مابین بوجود آمده و امیدواریم با برگزاری هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور، گام‌های خوبی در راستای توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های تهران – مسقط برداشته شود.

روحانی توسعه روابط و همکاری‌های تجاری، افزایش ارتباط میان بازرگانان دو کشور، تلاش در راستای تسریع در اجرای توافقات فی‌مابین و تسهیل در روابط بانکی دو کشور را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: عمان می‌تواند به عنوان مرکزی برای تجارت ایران در منطقه باشد.

رییس‌جمهوری با اشاره به ضرورت تلاش برای توسعه بیش از پیش روابط ایران و عمان در بخش‌های مختلف از جمله علمی و فرهنگی، روابط مردم با مردم و کشتیرانی و گردشگری، تصریح کرد: فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران دو کشور می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود، همکاری‌های مشترک خود را گسترش دهند.

روحانی با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران معتقد است کشورهای منطقه باید در تأمین امنیت منطقه حضور و نقش‌آفرینی فعال داشته باشند و در این راستا طرح صلح هرمز را نیز ارایه کرده است، گفت: باید با گسترش همکاری‌ها، امنیت منطقه به‌ویژه در خلیج فارس و تنگه هرمز را برقرار کرده و به بیگانگان اجازه دخالت ندهیم.
رییس جمهوری با اشاره به تحولات منطقه و جنگ در یمن گفت: سیاست‌های دولت عربستان سعودی در سوریه، عراق و لبنان هیچ دستاوردی برای‌شان نداشته و امیدواریم مسئولان این کشور مسیر سیاست خود را تغییر دهند.

روحانی با اشاره به این‌که از منظر جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی برای توسعه‌ی روابط با همسایگان و تجدید روابط با عربستان سعودی وجود ندارد، گفت: معتقدیم در راستای تامین امنیت و ثبات در منطقه باید همه‌ی کشورها در کنار یکدیگر قرار داشته باشند.