بنای یادبود دکتر علی صادقی را در لنگرود می‌سازیم
بنای یادبود دکتر علی صادقی را در لنگرود می‌سازیم
مدیرعامل مجمع خیرین سلامت سیرجان از ساخت بنای یادبود «دکتر علی صادقی پزشک خیّر لنگرودی» در یکی از میادین شهر لنگرود خبر داد.

لنگرودبه گزارش تیترما؛ یدالله قربانی مدیرعامل مجمع خیرین سلامت با اعلام خبر ساخت بنای یادبود دکتر علی صادقی که عمری را در شهرستان سیرجان مشغول خدمت بود، گفت: بنا داریم هرساله طی مراسمی در شهرهای مختلف، جایزه‌ی دکتر صادقی را برگزار کنیم و از هرکسی که بتواند ما را در تدوین یک آیین‌نامه برای بنیاد دکتر صادقی کمک کند، استقبال می‌کنیم.

یدالله قربانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: علی صادقی در سال ۱۳۰۱ شمسی در شهرستان لنگرود به‌دنیا آمد. پدرش معروف به حاج ابوطالب و شغل ایشان عطاری بود و به درمان بیماران با داروهای گیاهی در شهر لنگرود می‌پرداخته است. علی در هفت سالگی مادر خود را از دست داد. تحصیلات ابتدایی‌اش را در لنگرود و متوسطه را در شهرهای انزلی و رشت گذراند و سپس در رشته‌ی طب دانشگاه تهران قبول شد و در ۱۳۲۹ فارغ‌التحصیل شد و برای خدمت‌رسانی به سیرجان آمد.
قربانی عنوان کرد: در سیرجان کسی نیست که دکتر صادقی را دوست نداشته باشد. دکتر در سال ۱۳۳۱ به سیرجان آمد و استخدام بهیاری سیرجان شد. ایشان مدتی در هلال احمر شیر خورشید مشغول فعالیت بود. او به صورت ۲۴ ساعته مشغول خدمت‌رسانی بود و هزینه‌یی از مردم دریافت نمی‌کرد. ایشان علاوه بر خدمت‌رسانی در طب در مسائل اجتماعی و روان نیز دست به خیر داشته است.
وی بیان کرد: وقتی که دکتر در سال ۱۳۶۹ به رحمت خدا رفت، تشییع جنازه‌یی برای او برپا شد که شهرهای سیرجان و کرمان تعطیل شدند. این مرد شریف در بیمارستان امام رضا(ع) سیرجان به خاک سپرده شد.
مدیرعامل مجمع خیرین سلامت سیرجان خاطرنشان کرد: دکتر صادقی سپرده‌یی را نزد بانک ملی گذشت و سود آن را به ۱۰ قسمت تقسیم کرد. یک قسمت آن را به دانشجوی اول رشته پزشکی دانشگاه تهران، قسمتی هلال احمر، قسمتی شهرداری، قسمتی برادرش، قسمتی خواهرش و دیگر قسمت‌های آن را برای آستان قدس رضوی اختصاص داد.
قربانی اظهار کرد: بنا داریم هرساله طی مراسمی در شهرهای مختلف، جایزه‌ی دکتر صادقی را برگزار کنیم. از هرکسی که بتواند ما را در تدوین یک آیین‌نامه برای بنیاد دکتر صادقی کمک کند، استقبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: هم‌چنین قرار است در یکی از میادین شهر لنگرود نمادی از دکتر صادقی ایجاد کنیم. مجمع خیرین سلامت سیرجان توانسته‌ است در شهر سیرجان یک بلوار اصلی، کلینیک، بیمارستان، تندیس و… را به نام دکتر صادقی نامگذاری کند. مرکز دیالیز، چشم و دیابت خوبی نیز راه‌اندازی شده است که برای ۵۰ ساله آینده سیرجان کفایت می‌کند، اما به نظر من این کار کافی نیست و باید با مشورت از دیگران برای زنده نگه‌داشتن نام دکتر صادقی بیشتر تلاش کنیم. ما باید نام این افراد را پاس بداریم تا دیگران نیز به کار خیر تشویق شوند. امیدواریم کسی پیدا شود که تبحری در زمینه پژوهش دکتر صادقی داشته باشد و به ما کمک کند که ما پژوهشکده‌ای تاسیس کنیم که خروجی آن برای خیرین ما باشد. در کتاب مشاهیر سیرجان، خاطرات دکتر صادقی به چاپ رسیده و مستندهایی از دکتر نیز ساخته شده است.
مدیرعامل مجمع خیرین سلامت سیرجان، عنوان کرد: متولی اموال دکتر صادقی، آستان قدس رضوی است. دکتر موقوفات زیادی دارد، اما من خبر ندارم که دکتر در مشهد نیز موقوفه‌ای داشته یا خیر. برای کار خیر نمی‌توان قیمت گذاشت. من به عنوان رئیس مجمع خیرین وظیفه عقلی و شرعی خود دانسته‌ام که یاد دکتر صادقی را زنده نگه دارم و خیر و خیرین را در جامعه ترویج کنم.