سرمربی گرفتار هزار نوع افکار و به دور از تیم تحت رهبری‌اش نمی‌تواند تیمی را با تمرینات منجسم جسمی و خصوصا روحی آماده کند، زیرا کسی که خودش تمرکز کافی ندارد، چگونه قادر به انتقال تمرکز خواهد بود؟

دکتر بیژن ذوالفقار نسب در تحلیل اخراج مسعود شجاعی گفت: وقتی یک بازیکن میانی یک اخطار می‌گیرد، باید او را عوض کرد. زیرا مستعد گرفتن کارت دوم و اخراج از زمین می‌شود که برای شجاعی و تیم ملی این‌گونه شد و این قانون بازی است «واژه»ی قانون بازی را به نوعی می‌توان به «گل‌واژه» تشبیه کرد.
تیم ما می‌بازد؛ زیرا قانون بازی را نمی‌داند. قانون‌های بازی می‌گویند:
۱-تیمی که مربی پروازی دارد و گرفتار این است که پول او را چگونه پرداخت کند؛ خیلی راحت تمرکز مربی تیمش را گرفته و در نتیجه سرمربی به جای تمرکز بر روی بازی، به هزار مسئله‌ی غیرفوتبالی سرش گرم می‌شود و نمی تواند موفق باشد.
۲-گل واژه‌ی دوم می‌گوید سرمربی گرفتار هزار نوع افکار و به دور از تیم تحت رهبری‌اش نمی‌تواند تیمی را با تمرینات منجسم جسمی و خصوصا روحی آماده کند، زیرا کسی که خودش تمرکز کافی ندارد، چگونه قادر به انتقال تمرکز خواهد بود؟
۳-قانون سوم می‌گوید بازیکنانی که با هم تمرین نکنند، هماهنگی ندارند و این اتفاق برای تیم ما افتاد. چند حرکت ترکیبی بین مدافعین و هافبک‌های دو جناح دیدیم؟ چند بار دفاع میانی تیم ما دچار سر درگمی بود؟ چند حرکت ترکیبی در میانه‌ی میدان را شاهد بودیم و سردار آزمون که در روزهای اوجش در زنیت است، چند بار صاحب توپ شد؟ ضعف مدافعین میانی ما که در بازی با بحرین شاهد بودیم، با جابه‌جایی پورعلی‌گنجی به جای حسینی حل نشد، چرا؟ زیرا تیم تمرین کافی نداشت.
۴-گل واژه‌ی چهارم می‌گوید تیمی که کمربند خط میانی‌اش را سفت نکرده باشد و طرحی نه در گل زدن و نه در دفاع کردن، ندارد، بازنده است. می پرسیم بازی با دو هافبک دفاعی (ابراهیمی و نوراللهی) و یک هافبک مسن و صد البته عصبی (شجاعی) چه عاقبتی جز شکست در حمله و دفاع تیمی دارد؟
۵-گل‌واژه‌ی دیگر می‌گوید دوران عمر بازیکنان را باید در نظر گرفت و تیم ملی ما باید بعد از جام ملت‌های آسیا به دنبال جوانان می‌رفت، نه بازیکنانی چون شجاعی و وحید امیری مسن و لژیونرهای بی‌انگیزه‌یی چون رضائیان، طارمی، میلاد محمدی، امید ابراهیمی و پورعلی گنجی… تیم ملی چگونه در این لیگ امثال شجاعی و امیری را می‌پسندد؛ اما چهره‌های جدید، جز مورد استثنایی «محبی» که اتفاقا از بهترین‌های ما بود را نفی می‌کند؟
۶-گل‌واژه‌ی بزرگ «مدیریت» است. در فدراسیون، مدیریت چند هندوانه با یک دست و شانسی زندگی کن، باید به موفقیت برسیم؟

  • نویسنده : تورج عاطف