محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس توافقی که انجام شده، قرار بر این است که محصولات شیلاتی، به ویژه میگو را به چین صادر کنیم که بخشی از آن انجام شده؛ به گونه‌یی که حدود ۲۰ کانتینر از محصولات ما به چین صادر شده است.


به گزارش بانانیوز، وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر این‌که آن‌چه که در مورد صید کشتی‌های چینی مطرح می‌شود، اعلام کرد: در خلیج فارس مجوزی برای صید فانوس‌ ماهی داده نشده است و این مجوز برای دریای عمان است و این ماهی در وسط آب دریا قرار دارد و کشتی و صید مخصوص برای آن لازم است.
وی با بیان این‌که ۱۲۰کشتی برای این صید مجوز گرفته‌اند، گفت: در موضوع کشتی‌های چینی قرار بود کشتی‌هایی مجوز صید بگیرند که پرچم ایران را داشته باشند، در این فرآیند مشخص شد که حدود ۱۰ – ۱۵ کشتی با مالکیت چینی اما با پرچم ایران مجوز صید گرفته‌اند که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد این مجوزها لغو شدند.
وی تصریح کرد: در کارگروهی که تشکیل شده است مشخص شد کشتی‌ها یا باید مالکیت ایرانی داشته باشند و یا اجاره به شرط تملیک باشند که این موضوع در مورد کشتی‌ها مشخص شد، برخی مجوزهای داده شده لغو شده است.
وی افزود: نیروی انتظامی و سازمان بنادر فاصله کشتی‌ها از ساحل و بقیه موارد را کنترل می‌کنند، حدود ۱۲ کشتی متخلف هم شناسایی شده‌اند و مجوز آن‌ها لغو شده است.
وی مطرح کرد: در ارتباط با آبزیان و مسائل صید و صیادی در داخل دریاها در چارچوبی که مراکز توصیه می‌کنند، عمل می‌کنیم. سازمان‌های بین‌المللی هم ناظر هستند و تحت نظر پروتکل‌ها عمل می‌کنند.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در رسانه‌ها و مطبوعات موضوع صید از کف رودخانه توسط کشتی‌های چینی بیان می‌شود که این درست نیست، چرا که این ماهی عمدتاً در میان دریا یافت می‌شود و صید آن به صورت ترال است و امکان صید کف دریا نیست.

  • منبع خبر : فارس