به مناسبت روز دانش‌آموز، نمایشگاه مدرسه در صد سال اخیر با همکاری مرکز اسناد و کتابخانه‌ی ملی گیلان و مهران اشراقی مجموعه‌دار گیلانی، در نگارخانه‌ی این مرکز گشایش یافت.

به گزارش بانانیوز، در مراسم افتتاحیه‌ی این نمایشگاه که روز ۱۲ آبان‌ماه با حضور نادر جهان‌آرای، مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان،  برگزار شد، از نشان  مدرسه‌ی رشدیه در دوره قاجار به تاریخ ۱۳۲۷ قمری رونمایی به عمل آمد.

در این نمایشگاه، اسناد، عکس‌ها و نشان‌های متنوعی از مدارس گیلان  و ایران، در چندین بخش، جهت بازدید علاقه‌مندان قرار گرفته که هر کدام روایت‌گر تاریخ  دور و دراز مدارس این سرزمین است

مهران اشراقی مجموعه دار گیلانی که بخشی از مجموعه‌اش در این نمایشگاه در معرض دید قرارگرفته است، متولد ۱۳۵۲ بوده و سال‌های زیادی است به جمع‌آوری تمبر، سکه، مدال، نشان و اسناد می‌پردازد. وی فعالیت‌های نمایشگاهی خود را از سال ۱۳۷۳ آغاز نمود و  برگزاری ده‌ها نمایشگاه را در کارنامه‌ی خود دارد. وی با اشاره به این که بخشی از آثار این نمایشگاه از آرشیو مرکز اسناد گیلان و بخشی از مجموعه شخصی وی بوده است، گفت: در این نمایشگاه از بخش مجموعه‌ی شخصی وی، برگه‌های امتحانی، کارنامه‌ و گواهینامه‌ی پایان تحصیل دانش‌آموزان، حکم قرارداد معلمی در دوره‌ی قاجار، دفترچه‌های چاپ رشت از زمان قاجار تا  پایان دوره پهلوی، نامه‌ها، اسناد،  عکس‌ها، مدال‌ها و نشان‌های مختلف پیشاهنگی در گیلان و استان‌های مجاور و مانند آن و در بخش اسناد آرشیوی مرکز اسناد ، عکس‌های مربوط به مدارس رشت ، دیگر شهرها و روستاهای گیلان و ایران و دو سند مدرسه رشدیه انزلی و مانند آن به نمایش درآمده است.

گفتنی است نمایشگاه مدرسه در صد سال اخیر به روایت اسناد و تصاویر، تا ۱۴ آبان‌ماه صبح‌ها  تا ساعت ۱۴٫۳۰،  جهت بازدید علاقه‌مندان، در نگارخانه مرکز استاد و کتابخانه ملی گیلان در فلکه گاز برقرار است.

 

 

  • نویسنده : الهام کیانپور